Projekt "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" - finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa jest największym projektem edukacyjnym w Polsce o wartości budżetu ok. 46 milionów.
Termin realizacji: od października 2008 do grudnia 2011.
Realizatorem jest Grupa Edukacyjna S.A.
I etap projektu w roku szkolnym 2008/2009 prowadziła mgr Joanna Dobrzańska,
II etap w roku szkolnym 2009/2010 mgr Maryla Cymerlik.
2010/2011 prowadzono trzeci, ostatni etap Projektu. Realizowany był w klasie I a przez mgr Joannę Loska-Rychlik
- Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak chodzi do szkoły!
- Dziecko przychodzi do szkoły z ogromnym bagażem umiejętności, doświadczeń i osobistym stylem uczenia się - swoją bogatą historią życia.
- W szkole, w pierwszych latach nauki, u dziecka kształtują się fundamenty wielu istotnych przekonań na temat własnych możliwości (poczucie własnej wartości, obraz samego siebie), także odnośnie uczenia się, co w istotny sposób wpływa na jego przyszłe funkcjonowanie, nawet na całe życie.
- Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka!
Jest to główna idea przewodnia Projektu „Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”.
Bazą teoretyczną jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca 20wieku! Edukacja oparta na założeniach WI to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i możliwości uczniów - edukacja na miarę XXI wieku. (więcej: Biblioteka Projektu)
Zrozumienie Teorii Wielorakiej Inteligencji i wprowadzenie jej zasad do konstrukcji systemu edukacyjnego w przedszkolach i szkołach może wręcz zaowocować „przewrotem” na miarę kopernikańskiego!
Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego (w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację WSZYSTKICH RODZAJÓW INTELIGENCJI; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej). A zatem tworzy się warunki do ujawniania inteligencji:
1. Językowo-lingwistycznej
2. matematyczno – logicznej
3. wizualno-przestrzennej
4. przyrodniczej
5. muzycznej
6. kinestetycznej (ruchowej)
7. interpersonalnej (społecznej)
8. intrapersonalnej (refleksyjnej)
Praca z dziećmi jest prowadzona podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych.
Nauczyciel – może realizować autorskie pomysły, wyzwalając własną kreatywność pedagogiczną.
Nauczyciel współpracuje z rodzicami/opiekunami dziecka. Wspólnie poznają dziecko, razem opracowują wstępną diagnozę profilu WI dziecka. Na tej podstawie nauczyciel projektuje sytuacje edukacyjne tak, aby dziecko miało szansę działać w obszarze swoich mocnych stron. A po nabraniu zaufania i ugruntowaniu poczucia własnej wartości – otworzyło się, bez lęku, na obszary w których jest słabsze. Bo tylko taka kolejność gwarantuje u dziecka pojawienie się otwartości na nowe, trudniejsze dla niego sytuacje.
A oto tematyka wybranych zajęć przeprowadzonych w ramach Projektu w roku szkolnym 2010/2011:
1. "Gry wcale nie komputerowe"
2. "Bohaterowie starych bajek"
3. "W krainie gier i zabaw"
4. "Wirtualna podróż po naszym mieście"
5." W Muzeum"
6. "Na stadionie"
7. "Wielkanoc dawniej i dziś"
8. "Zwierzątka nie tylko wielkanocne"
9. Między nami artystami
10. Teatr "Na Piętrze " przedstawia...
POKAZ EFEKTÓW
Dnia 14 czerwca 2011 r. odbyło się na podsumowanie III etapu Projektu Edukacyjnego "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy". Pokaz efektów pracy dzieci obserwowali zaproszenii goście ( rodzice, rodzeństwo, dyrekcja szkoły).
Odbywał się on się pod hasłem "JARMARK ROZMAITOŚCI" i nawiązywał do tematyki programu "Dawniej i dziś- życie naszych dziadków, rodziców i nasze".
"...Uczniowie klasy I a zaprosili swoich rodziców na kolejne już spotkanie z przeszłością. Tak, jak to drzewniej bywało na jarmarkach, także i tutaj można było podziwiać występy kuglarzy. Trupa teatralna przedstawiła w gwarze śląskiej sztukę pt. "Legenda o powstaniu Tychów". Były także atrakcje w postaci śląskich zabaw i piosenek. Duże zainteresowanie wzbudził pokaz mody śląskiej, a także pojawienie się "kinematografu". Zgromadzeni goście na wlasne oczy mogli zobaczyć, co ciekawego przez cały rok działo się w klasie I a. Oczywiście nie mogło zabraknąć kramów, na których można było kupić ręcznie wykonane "dzieła sztuki ludowej"...
GALERIA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.