Działania podejmowane w ramach akcji
PROGRAM REALIZOWANY W ROKU 2012/2013
Festyn „Bezpiecznie , zdrowo i sportowo”
Podsumowanie programu „Młodzi odwagi”
W dniu 31 maja odbył się festyn „Bezpiecznie , zdrowo i sportowo” dla uczniów , rodziców i społeczności lokalnej naszej szkoły. Celem imprezy było podsumowanie trwającego w naszej szkole programu „Młodzi odwagi”, który promował zdrowy tryb życia. Zarówno dzieci jak i dorośli mogli w tym dniu sprawdzić swoje sportowe umiejętności biorąc udział w „Dniu sportu”, biegu rodzinnego po zdrowie, wyścigach w workach, wyścigach ze związanymi nogami, pokonując tor przeszkód lub tańcząc do muzyki nowoczesnej. Maluchu mogły również poskakać na trampolinie i pozjeżdżać na zjeżdżalni. Wszyscy uczestnicy dostali gotowe propozycje jak ze swoimi pociechami spędzać czynnie czas wolny.
Ponieważ przez cały okres trwania programu dbaliśmy o to aby nasze dzieci odżywiały się zdrowo i piły wodę zamiast słodkich napojów w trakcie festynu zorganizowana została loteria fantowa na której wylosować można było owoce takie jak ananas , melon czy jabłka oraz sprzęt sportowy. Do picia podawana była tylko woda, którą nasze dzieci chętnie piły.
Dzień ten miał pokazać rodzicom nasze działania i wpływ tych działań na ich dzieci.
Trzymaj formę – bądź cool!
W roku szkolnym 2012/2013 realizowany był program „Młodzi odwagi” w klasach V. Od lutego zostało podjętych wiele działań mających za zadanie propagowanie zdrowego i aktywnego trybu życia od najmłodszych klas. Program realizowany był w ramach zajęć z wychowania fizycznego. Pierwszym krokiem było określenie przez ucznia sposobu spędzania czasu wolnego od zajęć dydaktycznych. Wielu uczniów opisywało mało aktywne spędzanie czasu wolnego np. w domu przed telewizorem lub komputerem. Następnym krokiem było opisanie w jaki sposób można ten czas spędzić aktywnie i w jakim miejscu w Tychach lub okolicy. Dzieci zebrały wiele informacji o ośrodkach sportowych i miejscach gdzie proponowane jest spędzanie czasu w takiej formie jak: golf, basen, tenis ziemny , jazda na łyżwach i rolkach i.t.p
Kolejnym etapem było zapoznanie uczniów z klubami fitness. Uczniowie poznali formy fitness zarówno dla dziewcząt jak i dla chłopców oraz zapoznali się z ofertą klubów fitness i wpływem ćwiczeń na organizm i jego rozwój.
Uwieńczeniem programu były zajęcia fitness dla dziewcząt w formie aqua aerobiku . Dziewczęta zostały zaproszone przez „Klub zdrowie” w dniu 18.05. 2013r.do klubu fitness wraz z mami. Poznały klub i jego ofertę , miały szansę obejrzenia profesjonalnej siłowni dla pań oraz zajęć Zumby . Następnie wraz z mami uczestniczyły w zajęciach aqua aerobiku prowadzonych przez instruktora.
Chłopcy otrzymali zaproszenia wraz z tatusiami na zajęcia organizowane przez klub „Warsztat formy” gdzie mieli okazję zapoznać się z ofertą klubu oraz uczestniczyć w zajęciach pod okiem instruktora. Były to zjęcia Indor Cycling- forma fitness na rowerach stacjonarnych przy muzyce.
Działanie miało na celu zaproponowanie rodzicom aktywnego spędzania czasu wolnego wraz ze swoimi pociechami na sportowo w nowej formie tak mało jeszcze wykorzystanej przez rodziców i ich dzieci.
Równolegle do powyższych działań dzieci zachęcane były również do aktywnego spędzania przerw w trakcie zajęć lekcyjnych. Na przerwach dzieci z klas V przedstawiały i uczyły inne dzieci wcześniej przygotowane krótkie układy taneczne do muzyki nowoczesnej. Zorganizowany został również „Dzień tańca” w miesiącu kwietniu. W tym dniu wszystkie klasy prezentowały swoje układy taneczne przy muzyce i zachęcały do zabawy zarówno uczniów jak i nauczycieli.
więcej zdjęć znajdziesz TUTAJ
Akcja pod kryptonimem WW
W pierwszych dniach stycznia w różnych miejscach Szkoły Podstawowej nr 11 w Tychach pojawiły się tajemnicze znaki . Uczniowie i nauczyciele spekulowali na temat znaczenia tych liter. Kilka tygodni później znaki zostały zastąpione plakatami z umieszczonym na nich hasłem „Wolę wodę”.
Tak, uczniowie klasy III a zainicjowali akcję reklamową mającą na celu zachęcenia rówieśników do picia wody w szkole, zamiast napojów gazowanych i sztucznie słodzonych soków.
Wcześniej na zajęciach uczniowie rozmawiali na temat zdrowego odżywiania i wpływu picia wody na organizm człowieka. Coraz częściej na ławkach zaczęły pojawiać się butelki z wodą, którą uczniowie mogą pić na lekcjach, w myśl założenia, że picie wody poprawia koncentrację i przyspiesza proces uczenia się.
W akcję trzecioklasistów włączyli się rodzice oraz dyrekcja szkoły. Pojawił się pierwszy dystrybutor wody sponsorowany przez Radę Rodziców, a potem kolejne. W tej chwili dystrybutory z wodą znajdują się w prawie każdej sali lekcyjnej. To zaowocowało tym, że uczniowie częściej i chętniej sięgają po wodę.
Uczniom klasy III a udało się pomysłem zarazić także Samorząd Uczniowski, który ogłosił konkurs dla klas na największą ilość wykonanych plakatów promujących picie wody. Dodatkowo uczniowie klas starszych wykonali metodą projektu prezentacje na ten temat.
Kulminacyjnym momentem akcji stał się 22 kwietnia, który został w szkole obwołany Niebieskim Dniem. W tym dniu rzadko kto miał ubranie w innym kolorze. Na koszulach, koszulkach, bluzach i bluzeczkach widniały niebieskie papierowe krople. W wielu dłoniach pojawiły się butelki z wodą. Na apelu z okazji Święta Ziemi trzecioklasiści brawurowo wykonali piosenkę „Wolę wodę” , która to stała się nieoficjalnym hymnem klasy.
Teraz uczniowie muszą przekonać do picia wody swoich rodziców. W najbliższym czasie każdy uczeń powędruje do domu z ulotką propagującą picie wody.
Czy owoce mogą być alternatywą dla chipsów?
Okazuje się, że tak. Po feriach uczniowie klasy 5b zdecydowali, że obok szkolnych automatów będą oferować do schrupania marchewki oraz jabłka. Aby to dzieciaki dokonywały właściwych wyborów – co wybrać do jedzenia – w świetlicy zorganizowano cykl zajęć poświęcony zdrowemu odżywianiu. Uczniowie na zajęciach prowadzonych metodami aktywnymi, z użyciem środków audiowizualnych uświadamiali sobie, dlaczego warto jeść owoce i warzywa i jakie one mają znaczenie dla zdrowia człowieka. Aby rozpropagować zdobytą wiedzę i zachęcić innych do spożywania warzyw i owoców wymyślali rymowanki, które ozdobili rysunkami. W szkole ogłoszono również konkurs na plakat zachęcający do spożywania jabłek. Zwycięskie klasy otrzymały nagrody na szkolnym apelu. Główną nagrodą był kosz jabłek. W efekcie podjętych działań na szkolnym korytarzu można spotkać coraz więcej uczniów chrupiących marchewki oraz jabłka.
"Herbatka z cytryną i miodem-najlepszy napój w okresie zimowym"
W ramach akcji: "Młodzi odwagi" klasa 2a wpadła na pomysł, aby w okresie zimowym zaproponować uczniom pozostałych klas zamiast niezdrowych, tuczących napojow, herbatkę z miodem i cytryną . Zdrowa i smaczna herbata serwowana jest 3 razy w tygodniu podczas przerw śródlekcyjnych. "Herbatka z cytryną i miodem-najlepszy napój w okresie zimowym" cieszy się dużym powodzeniem wśród uczniów naszej szkoły. Na zdjęciach dzieci podczas serwowania herbatki oraz faworków z okazji "Tłustego czwartku".
Kanapkarnia
Czy kanapka może być alternatywą dla chipsów, ciasteczek i batoników?
W pierwszych dniach stycznia uczniowie klasy IIIa zainaugurowali działalność klasowego sklepiku serwującego zdrowe, smaczne i kolorowe kanapki dla wszystkich tych, którzy zapomnieli drugiego śniadania. Kanapkarnia serwuje kanapki przygotowane na ciemnym pieczywie. Otwarta jest 3 razy w tygodniu: w poniedziałki, wtorki i piątki dla wszystkich uczniów szkoły.
Klasowy Klub Śniadaniowy w klasie III a
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu nasze dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień!.
Klasowy Klub Śniadaniowy to 12 śniadań edukacyjnych, w czasie których uczniowie zdobywają cenne informacje na temat zdrowego odżywiania. To także wspaniała zabawa dla dzieci!
Interaktywna forma przeprowadzenia zajęć w przyjazny sposób przybliża najmłodszym 12 zasad zdrowego odżywiania.
12 "edukacyjnych śniadań" prowadzonych będzie w oparciu o:
- doświadczenia praktyczne obrazujące 12 zasad zdrowego odżywiania, dzięki którym dzieci dowiadują się, jak poszczególne składniki znajdujące się w pokarmach wpływają na funkcjonowanie ich organizmu,
- dyskusje, podczas których dzieci aktywnie uczestniczą w pogłębianiu wiedzy na temat danej zasady zdrowego odżywiania, zadają pytania i wspólnie rozwiewają wątpliwości dotyczące poszczególnych zasad zdrowego odżywiania,
- ćwiczenia w grupach, dzięki którym uczą się pracy w zespole i wspólnego rozwiązywania problemów.
Szczegóły związane zrealizacją programu znajdują się na stronie klasy IIIA